Η στέρνα κάτω απο το περιστύλιο Maitland
κατασκευάστηκε το 1781 επι προνοητού Ιακώβου Γραδενίγου και ήταν η
μεγαλύτερη της πόλης με χωρητικότητα περίπου 2.000 κυβικά μέτρα νερού.Ο
κύκλος της βάσης έχει διάμετρο 18,8μ. και ο κύκλος της οροφής 20μ. σε
ύψος 7,3μ. απο τον πυθμένα.
Στο κέντρο αυτής της υπάρχει ένα κυλινδρικό πηγάδι διαμέτρου 3,30 μέτρων το οποίο συνδέεται με τον περιμετρικό τοίχο της λεκάνης με οκτώ ακτινωτούς τοίχους που χωρίζουν την κατασκευή σε οκτώ αντίστοιχα διαμερίσματα. Τα διαμερίσματα αυτά επικοινωνούν μεταξύ τους με μεγάλα τοξωτά ανοίγματα, και με το κεντρικό πηγάδι με τέσσερα πολύ μικρότερα επίσης τοξωτά περάσματα. Ο πυθμένας της στέρνας καλύπτεται από παχύ στρώμα αργίλου που εξασφαλίζει τη στεγανότητα της κατασκευής, ενώ η οροφή καλύπτεται από θολωτές κατασκευές που γεφυρώνουν τα ανοίγματα μεταξύ των διαμερισμάτων.
Στο κέντρο αυτής της υπάρχει ένα κυλινδρικό πηγάδι διαμέτρου 3,30 μέτρων το οποίο συνδέεται με τον περιμετρικό τοίχο της λεκάνης με οκτώ ακτινωτούς τοίχους που χωρίζουν την κατασκευή σε οκτώ αντίστοιχα διαμερίσματα. Τα διαμερίσματα αυτά επικοινωνούν μεταξύ τους με μεγάλα τοξωτά ανοίγματα, και με το κεντρικό πηγάδι με τέσσερα πολύ μικρότερα επίσης τοξωτά περάσματα. Ο πυθμένας της στέρνας καλύπτεται από παχύ στρώμα αργίλου που εξασφαλίζει τη στεγανότητα της κατασκευής, ενώ η οροφή καλύπτεται από θολωτές κατασκευές που γεφυρώνουν τα ανοίγματα μεταξύ των διαμερισμάτων.
Οι περιμετρικοί και οι ακτινωτοί τοίχοι
είναι κατασκευασμένοι από αργολιθοδομή και το κεντρικό πηγάδι από
οπτόπλινθους με ισχυρό συνδετικό ασβεστοκονίαμα, και επίχρισμα από
κουρασάνι, ασβέστη, άμμου και τριμμένου κεραμιδιού.
Στο εσωτερικό υπάρχει λίθινη επιγραφή με το όνομα του αρχιτέκτονα που τη σχεδίασε και επέβλεψε τις εργασίες κατασκευής, του λοχαγού μηχανικού του Ενετικού στρατού Ιωσήφ Φέρρο (Giuseppe Ferro) και το έτος κατασκευής.
Η στέρνα του Γραδενίγου ήταν ακόμα σε χρήση όταν το 1816 (το υδραγωγείο κατασκευάστηκε επί Αρμοστείας Άνταμ 1824-1832) δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Γκαζέττα των Ιονίων νήσων το ψήφισμα ευγενών Κερκυραίων για την ανέγερση μνημείου προς τιμήν του Thomas Maitland.
Το 1821 κατασκευάστηκε το περιστύλιο απο τον αρχιτέκτονα συνταγματάρχη τότε του βασιλικού μηχανικού του Ηνωμένου Βασιλείου George Whitmore.
Οι Κερκυραίοι τιμούν την άφιξη του πρώτου Βρετανού αρμοστή Θωμά Μαίτλαντ στο νησί με την επιγραφή του 1816:
Στο εσωτερικό υπάρχει λίθινη επιγραφή με το όνομα του αρχιτέκτονα που τη σχεδίασε και επέβλεψε τις εργασίες κατασκευής, του λοχαγού μηχανικού του Ενετικού στρατού Ιωσήφ Φέρρο (Giuseppe Ferro) και το έτος κατασκευής.
Η στέρνα του Γραδενίγου ήταν ακόμα σε χρήση όταν το 1816 (το υδραγωγείο κατασκευάστηκε επί Αρμοστείας Άνταμ 1824-1832) δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Γκαζέττα των Ιονίων νήσων το ψήφισμα ευγενών Κερκυραίων για την ανέγερση μνημείου προς τιμήν του Thomas Maitland.
Το 1821 κατασκευάστηκε το περιστύλιο απο τον αρχιτέκτονα συνταγματάρχη τότε του βασιλικού μηχανικού του Ηνωμένου Βασιλείου George Whitmore.
Οι Κερκυραίοι τιμούν την άφιξη του πρώτου Βρετανού αρμοστή Θωμά Μαίτλαντ στο νησί με την επιγραφή του 1816:
ΕΙΣ ΜΝΗΜΗΝ ΑΙΣΙΟΥ ΗΜΕΡΑΣ ΕΠΑΝΟΔΟΥ ΕΚ ΜΕΓΑΛΗΣ ΒΡΕΤΑΝΝΙΑΣ ΘΩΜΑ ΜΑΙΤΛΑΝΔΟΥ ΩΣ ΕΥΘΥΝΤΗΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ ΝΗΣΩΝ ΙΟΝΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΑΙ ΚΕΡΚΥΡΑΙΟΙ ΑΝΕΣΤΗΣΑΝ ΕΤΕΙ ΣΩΤ(ΗΡΙΩι) ΑΩΙ ΣΤ΄
Ο Θωμάς Μαίτλαντ (Sir Thomas Maitland) υπήρξε ο πρώτος Βρετανός αρμοστής (1816-1825) (Lord High Commissioner) του Ιονίου Κράτους, μέχρι τότε διοικητής των βρετανικών δυνάμεων της Μεσογείου και κυβερνήτης Μάλτας. Ο Μαίτλαντ έφθασε στην Κέρκυρα στις 16 Φεβρουαρίου 1816 και το επόμενο έτος επέβαλε Σύνταγμα που άρχισε να εφαρμόζεται από το 1818 και προκάλεσε πολλές αντιδράσεις. Η πολιτική που ακολούθησε κατά θητεία του, η οποία συμπίπτει με την έναρξη και την πρώτη φάση της Ελληνικής Επανάστασης, χαρακτηρίστηκε ανθελληνική για την καταφανή υποστήριξη της βρεταννικής πολιτικής προς τους Τούρκους.
Η ταινιοειδής επιγραφή τυλίγει το επιστύλιο του κυκλικού μνημείου, που περιβάλλεται από ιωνικoύς κίονες. Το μνημείο είναι γνωστό ως “στέρνα”, λόγω του ότι εκεί βρισκόταν η είσοδος των μεγαλύτερων υπόγειων δεξαμενών της πόλης. Ανάλογα μνημεία, αναμνηστικά της υπηρεσίας ανώτατων Βρετανών αξιωματούχων, είναι συνήθη στα Επτάνησα. Η πρόταση για κατασκευή μνημείου προς τιμήν του Μαίτλαντ, συγκεκριμένα θριαμβικού τόξου ιωνικού ρυθμού, έγινε από 46 ευγενείς Κερκυραίους με ψήφισμα της 25 Οκτωβρίου 1816. Τελικά το έργο έγινε 5 χρόνια αργότερα (1821) και σε τελείως διαφορετική μορφή. Το σχέδιο (σε μορφή ροτόντας) εκπονήθηκε από τον Άγγλο αρχιτέκτονα συνταγματάρχη του Βασιλικού Μηχανικού Sir George Whitmore. Το μνημείο, λόγω της διάβρωσης είχε υποστεί φθορές και αναπαλαιώθηκε το 2004. Το υλικό κατασκευής, κίτρινος τούφος Μάλτας, μαρτυρεί τις επαφές μεταξύ των δυο τότε βρετανικών κτήσεων της Μεσογείου.
Η ταινιοειδής επιγραφή τυλίγει το επιστύλιο του κυκλικού μνημείου, που περιβάλλεται από ιωνικoύς κίονες. Το μνημείο είναι γνωστό ως “στέρνα”, λόγω του ότι εκεί βρισκόταν η είσοδος των μεγαλύτερων υπόγειων δεξαμενών της πόλης. Ανάλογα μνημεία, αναμνηστικά της υπηρεσίας ανώτατων Βρετανών αξιωματούχων, είναι συνήθη στα Επτάνησα. Η πρόταση για κατασκευή μνημείου προς τιμήν του Μαίτλαντ, συγκεκριμένα θριαμβικού τόξου ιωνικού ρυθμού, έγινε από 46 ευγενείς Κερκυραίους με ψήφισμα της 25 Οκτωβρίου 1816. Τελικά το έργο έγινε 5 χρόνια αργότερα (1821) και σε τελείως διαφορετική μορφή. Το σχέδιο (σε μορφή ροτόντας) εκπονήθηκε από τον Άγγλο αρχιτέκτονα συνταγματάρχη του Βασιλικού Μηχανικού Sir George Whitmore. Το μνημείο, λόγω της διάβρωσης είχε υποστεί φθορές και αναπαλαιώθηκε το 2004. Το υλικό κατασκευής, κίτρινος τούφος Μάλτας, μαρτυρεί τις επαφές μεταξύ των δυο τότε βρετανικών κτήσεων της Μεσογείου.
Πληροφορίες:
Λεωνίδας Στανέλλος- Η περίπτωση του περιστυλίου Maitland στη Σπιανάδα.
Post A Comment: